Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

lördag 25 juni 2011

Blåaste Blått

Äntligen tid för trädgård igen, mitt andningshål och min glädje!
Ryggen är bättre och framför mej ligger en vecka med inte alltför mycket åtagande, det ska bli så skönt!


Här är en liten blå skönhet som under kort tid förvandlar delar av rabatten till ett blått hav. Praktveronica, Veronica teucrium 'Knallblau' är ca 10 cm och blommar under några veckor.



Här tillsammans med Viola (Cornuta-Gruppen) 'Boughton Blue' som vuxit till stora ruggar av tacksamma kuddar med ljublå blommor hela sommaren.


                                                         
Knallblått stämmer verkligen, men jag vet inte om kameran kan förmedla det.

Mellan dessa ruggar växer temynta som ska bjuda fjärilarna på ett skrovmål av nektar senare i sommar

Hoppas ni haft en härlig midsommarhelg!

3 kommentarer:

  1. *Knallblau' är så härligt blå. Bara 10 cm hög? mina är 35-40, kan lägga sig vid regn.
    Ha en fin söndag!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Du har rätt Anette, jag sprang ut och tittade med linjalen i högsta hugg, den var högre än jag trodde, ca 25 här hos mej (tänk så man kan missbedömma höjden). Den står rätt soligt och kanske lite torrt.

    Idag skiner solen, härligt! Ha en bra dag

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka fina blå nyanser tillsammans, båda är ju underbart vackra blommor.//Helen

    SvaraRadera