Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

måndag 13 juni 2011

Nu blommar det!





Skit också, det gör ont i ryggen!
Det är någon kota som bestämt sig för att klämma på någon nerv eller något sånt så nu blir det inget grävande eller trädgårdsarbete för än det blir bättre, dvs snart hoppas jag..


Så i eftermiddag blev det en runda med kameran i stället, man ska ju helst vara i rörelse så mycket som möjlig sägs det. Här är resultatet (bildtext under)





Först ut är rosen Morden Sunrise som kommer fint i år också.
Blommorna är orange gula när de slår ut och när de blir äldre blir de aprikos färgade - passar fint på "varma sidan" av trädgården.




Smaragdnäva, Geranium 'Sirak' är väldigt fin just nu, blommar för fullt och är extra fin när solen får lysa igenom dess kronblad. Blommar i Juni-juli ca 40 cm.





Det har börjat bli mycket nässelfjärilar här nu, jag älskar fjärilar och låter gärna nässlorna vara så deras larver har någonstans att äta sig stora och fina så småningom, här är det Silene asterias som fått fint fjärilsbesök.




Backtimjanen är också välbesökt av fjärilar ofta sitter 3-4 stycken per planta.
Här är en av mina kompisar! (:D




Smällspirean Physocarpus opulifolius Diabolo ska just till att börja blomma, har ni tagit en närmare titt, de är "djävulskt" snygga, kanske därav namnet (:D

Visst är blommorna vackra! 

Jag skulle gärna vilja ha några andra av de fina sorter som finns men man ska ju ha plats också.. 
Ha en bra dag!

Blomkärringen/Gullvivan!


4 kommentarer:

  1. Ops! Bild nr två verkar vara felmärkt, fick tydligen en av varje när jag köpte i höstas. Bild nr 2 är troligen en kungsnäva G x magnificum så jag får visa den 'Sirak' en annan gång. (:D

    SvaraRadera
  2. Elände med ryggen..hoppas det onda ger med sig fort! Resultatet av din fotorunda blev jättefint....Jag har också kanadarosen Morden Sunrise och tycker mycket om den, men den har frusit ner rejält senaste vintrarna.
    Må så gott och krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Glömde säga att jag lägger till din fina blogg på min blogglista:)

    SvaraRadera
  4. Välkommen hit Bilan! Ska bli spännande att se din blogg!

    SvaraRadera