Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

fredag 29 juli 2011

Visst har det hänt lite 2008-2011

Hur ofta tänker man inte: - Jag får ju aldrig någonting gjort! Det är alltid en massa saker man inte hann med. Då är det bra att ta till bildbevis (:D

Jag flyttade in i mitt lilla hus och sommaren 2008 blev den första trädgårds sommaren här, en tomt med nästan bara gräsmatta och lite buskar här och var.
Året innan hade förra ägaren (tack Lasse) varit snäll att låta mej sätta dit en massa pallkragar med flyttade växter.

Första egna trädgården och nu skulle här förverkligas trädgårdsdrömmar!!! För vad som helst kan man ju inte göra med en hyrhus trädgård..


Nu 2011 ser det lite annorlunda ut, fortfarande är det mycket kvar att göra på framsidan men visst är det lummigt!


Men det är egentligen på vänstra sidan om huset det började ta fart ordentligt. Säkrast att börja i en kant och fortsätta uppåt tänkte jag.
Ta sikte på den japanska spirean i framkant på bilden och den rödbladiga berberisen i bakgrunden så ni kan orientera er.. (08-05-07)

Igår tog jag ett kort från verandan då ser det lite annorlunda ut neråt


Egentligen började det längst ner (2008-10-09) Jag ville ha en lund, med några träd och buskar... ett plommonträd fick bli en fin start.

Eftersom jag råkade ut för en trafikolycka och bröt ryggen (krossade kotor) försöker jag att "underlätta" så mycket som möjligt. Turligt nog fick inte ryggmärgen några skador utan det räckte med steloperation och ställning i ett halvår, sen var det till att kämpa sig tillbaka. Att klara sig undan med en halvtaskig rygg som ändå funkar med lite vila och lite nya sätt att göra saker känns som en vinstlott i sammanhanget. Det är på grund av detta som jag täcker med markväv och ibland gör land genom att göra kompostera över första året (åren) och därigenom slippa en del tunga grävjobb. Upphöjda land är också toppen!

I oktober 2008 började jag täcka nedre delen med markduk, göra hål för lite större växter och gräva för lite mindre. Resten täcktes med en presenning för nästa års jobb.


Viktoriaplommonet i mitten dog i vintras och ska grävas upp så snart jag hinner. Frågan är om det var av kölden mm eller någon sjuka. Ett nytt plommonträd av härdigare sort inköpt men vågar man sätta på samma ställe??

I varje fall, här är lite vinklar och vrår på denna nedre del, här sett från buske i högra kanten på bilden ovan:


Härifrån är bilden tagen mellan den lilla taniga kornellen i vänster bildkant (på förebilden) och den rödbladiga berberisen.



Bakom denna delen mot altanen kom jag på att jag ska ha torvpartie, helst i flera etapper eftersom den lutar rätt mycket.. så agusti 2009 satte jag fart.


Ja, nu har det bara blivit den stora cirkeln åt vänster som blivit av.. men en till blir det säkert. Området är i alla fall täckt så det är bara att sätta igång när lusten faller på. Mest bladväxter här och som vanligt lite krukor och plantor som står i skuggan i väntan på att få jord och krukas in..



På andra sidan av altanen får jag egentligen inte börja ännu... men olydig som man är går det inte att låta bli.... Kanten är inte gjord ännu, bara markduk som skyddar mot gräset än så länge. Bara börjat lite med roddar, en buskpion och lite annat som inte tål frost och kyla så mycket. Ingen renodlad torvbädd ännu bara rejäla gropar. Det är väldigt skyddat här och så småningom ska min hammock stå på högra sidan mot altanen under ett tak med knotiga grenar av klätterhortensia och lite kaprifol kanske... från landet med roddar (från stolpar) går tunna trådar där sirliga klematis klänger som ett skirt tak över.. åhå, ja, ja, visst är det härligt att aldrig bli färdig!! (:D



Oj, har ju glömt ett av de nyare landen, Ameliarabatten bredvid blivande lunden. Den är också i rätt kraftig lutning och är uppbyggd med grästuvor, tidningspapper och jord över. Förra året i maj..


Här syns Amelia rabatten i högra kanten som den ser ut nu, det finns en del kvar att göra. Ameliarosen som jag döpt rabatten efter verkar ha gått bort efter vintern så det kanske får bli namnbyte. Plommonträdet till vänster har ett myrbo under, hoppas jag kan få dem att flytta annars går det åt ....... med plommonlunden..


Det är tur att man har bilder  för visst har jag ändå fått lite gjort på de åren jag bott här (:D

Nu tror jag helgen blir lugn och att jag ska hinna in på era bloggar och kolla vad roligt ni har hittat på!

Ha det gott!

Blomkärringen/Gullvivan


5 kommentarer:

  1. Så duktig du har varit! Tråkigt med ryggskadan, men som tur är verkar du klara dig bra. Önskar att jag hade lite av din energi. Nu är ju både jag och min man pensionärer, så en del blir det väl gjort.
    Ha det gott och njut av din vackra trädgård!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  2. Vad det har hänt mycket!!!så fint det blir.
    Bra att föreviga det mad bilder för man glömmer lätt hur det såg ut innan.
    Ha en bra helg
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Ojojoj så fint du fått det! Och jag säger det igen du är så duktig på färg och form. Dessutom är ju dina växter stora nu när du haft dem i pallkragar :) de som inte är nya förstås.

    Måste komma och titta någon dag!

    SvaraRadera
  4. Tack, ja, visst blir det tydligt, inte minst för en själv när man har en dålig dag (:D
    Camilla, fniss, lite har det nog försvunnit på baksidan i kragarna men de växter ju till också, än har det inte försvunnit någon krage... Det är kul med färg och form, lite som att måla. Ibland blir det bra ibland inte lika...
    Ha en bra dag och tack för kommentarerna! (:D

    SvaraRadera
  5. Anna-Lena Blomqvist1 augusti 2011 kl. 13:01

    Vilken underbar trädgård och vilket arbete!!! Har varit borta en vecka men hör av mig snart.

    SvaraRadera