Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

måndag 28 maj 2012

Sköna maj, de sista tulpanerna mm

Vad fort tiden går! Snart är maj slut, en av de underbaraste månaderna på året.

Kanske är det för att solen äntligen börja värma på allvar och allt bara sprutar upp ur landen. Fast antagligen mest för att man har längtat så efter att trädgård säsongen ska börja.

Jag har inte riktigt hunnit med att blogga på några dagar så här kommer lite bilder från förra veckan, de flesta har nu börjat blomma över.
Alltså slutspurtet på tulpanbilderna (:D


Den gulröda tulpanen Tulpan 'Helmar'  som jag visade i förra inlägget blev vit med tiden å det gjorde ju inget. Fin till bakgrunden av alla rosenbräckor i full blom.


En söt viva framför dagliljans fina blad i varma kanten är primula veris 'Sunset Shades' Jag är glad att den verkar trivas fint efter flytten förra sommaren.



I Ameliarabatten har Tulpan 'Flamenco' fått ta över efter narsissen, hoppas denna franstulpan vill komma tillbaka nästa år.



En bit av mittenklövret, den här rabatten är egentligen lite rörig trots att jag flyttade om den förra året för att få den lite mer... hm..."ordentlig" men se det bloppar upp en och annan kvarglömd lök och just när denna bilden togs kännde jag mej ändå rätt nöjd.


Nu är jag tillbaka i Ameliarabatten igen, hur konstigt det än låter så funkar det med lite mörkrött och lila vitt i bakre kanten där de mörka bladen av bland annat Rödbladig klippstånds, Ligularia dentata 'Desdemona' som skickar upp sina fina blad. Här tillsammans med några Tulpaner 'Black Parrot' som kommer på nytt denna vår, känns som jag kan plantera några till...




..och här kommer de lilavita. När jag satte dem för två år sedan skulle de dock varit en gul kant men på något sätt funkar de ändå (:D i allfall för mej..


Ha det så gott alla vänner, hoppas hinna med ett inlägg till denna veckan och att se vad ni har hittat på (:D

Vi syns!

Hälsningar Blomkärringen




3 kommentarer:

  1. Oj så många fina tulpaner du har!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Fint med så många olika tulpaner.Man saknar dom när blomningen är över.MVH

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder! Vilken prakt!
    Ja, och bilden på vivan är fantastisk, speciellt då jag klickade upp... oj, oj, oj!

    SvaraRadera