Välkomna till min Trädgårdsdagbok!

En trädgårdsdagbok som stöd för minnet och en plats att möta gamla och nya trädgårdsvänner. Välkommen hit!

lördag 16 juni 2012

Både nytt och återanvänt..

Oj, vad det finns mycket kul att sysselsätta sig med i trädgården!

Penséerna var fortfarande rätt fina i vårkorgen så de återanvände jag i trädgårdslandet ett litet tag till.



Här är det den lilla ljuslila pensén som går bli sällskap till Hylotelephium 'Xenox' (sedum) mörka fina blad ett tag tills den växer sig stor.

I ett annat hörn av trädgården är det den lite större blå-vita pensen som får sällskapa schersminrabattens marktäckare.


Egentligen är den lite för stor i blommorna, men inte har man hjärta att slänga den när den blommar så fint!? Här tilsammans med blodnäva och myskmadra.

PS! Myskmadran må se fredlig ut men den sprider sig som attan (ja, det är ju liksom vitsen med marktäckare) och bildar med tiden en matta som inte är lätt för varken växter eller spade att komma igenom om man inte har koll på den. På rätt plats är den underbar, få fel ställe en plåga (:D

´

Lite mer till höger kommer min alunrot med lila-sivriga blad 
(vet ej namnet) som fyller hela kanten i rondellen, myskmadrans vita blommor tittar upp mellan bladen.


På andra sidan klarar den vita gammeldax violen att hålla marktäckarna tillräckligt mycket ifrån sig i alla fall om den får lite hjälp i början av säsongen.

Det nya då?


Sommarkorgen på trädäcket är planterad, det blev stjärnöga med blålila mitt, två Salvia nemorosa 'Sensation Deep Blue', en stäppsalvia som sen ska ut i rabatten och en liten lila milion bells. Korgens kant var nu så dålig att det mest stack upp pinnar så jag lade lite säckväv runt en bit ner.

Tänkte binda om ett rep eller ett knippe bast för att det skulle se snyggare ut.... Men nu vet jag inte längre... För det verkar som om sniglarna inte riktigt fattat hur de ska ta sig in när tyget hänger löst.... Nåja, de hittar säkert lösningen snart men tills vidare, Inget rep!


Gammeldax iris som jag fått från Anna UV på Aot trädgårdsforum blommar, i bakgrunden den rödbladiga söttöreln, Euphorbia dulcis 'Chamelon' i kanten på brevlåderabatten.


Den blekgula smörboll,  Trollius × cultorum 'Alabaster' blommar fint även den i brevlåderabatten.



Favoritföda för mina spanska skogsniglar är just nu alla violer, vissa klarar sig bättre än andra. En hjälte bland violer just nu är Violen, Viola 'Columbine' som kämpar med att hela tiden skicka upp nya blommor som de rackarna kan äta på.. Funderar på att koka vitlöksvatten och spreja på dem.. ja, violerna alltså, ska inte vara så populärt hos sniglar sägs det...

I morgon ska jag på växtbytar träff hos Fia med bloggen Livsnjutaren, en tjej med energi till tusen och som håller på att fixa sin trädgård med allt möjligt kul på nolltid. Jisses, hoppas hon kan smitta mej lite (:D Ska bli jättekul!

Ha det fint och hoppas ni får en härlig morgondag!

Blomkärringen










9 kommentarer:

  1. Här var det mycket fint ser jag och ännu mer ska det bli nu när du ska ut och byta växter. Spännande.

    SvaraRadera
  2. Det är då konstigt, för jag som inte gillar gult en gång har sett både smörgula smörbollar i verkligheten och nu på ett par bloggar. Det verkar som jag måste ha den. Någonstans.
    Som vanligt viar du härliga bilder på underbara blommor. Blodnäva vill sig inte hos mig i min lerjord, och sommarkrukorna har jag inte hunnit fixa till än. Men då har jag något att se fram emot!

    SvaraRadera
  3. Så mycket fint. Som vanligt när jag kikar på din blogg... =o) Vackert att myskmadran (ja, den kan verkligen täcka ALLT) får sällskap av alunroten. Sedan smörbollen.. oj oj oj. Har bara den vanliga gula, pigg och glad. Men denna är VACKER! Finns redan på Listan, men nu måste det handlas!

    Ha det riktigt trevligt hos Fia!!!

    SvaraRadera
  4. Smörbollens milda gula färg är mycket tilltalande.Den skulle jag gärna plantera in någonstans.Och korgen med blommor blev fin.MVH

    SvaraRadera
  5. Mmm, mycket tjusigt där! Alabaster måste jag nog skaffa och plantera ner någonstans! Riktigt trevlig färg! ja, jag har svårt att slänga penséer jag med, de får hänga med över sommaren och fröså sig lite överallt här! Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  6. Du har mycket fint i rabatterna!!
    Visst har Penséerna varit ovanligt fina i år! mina har blommat oavbrutet i massor så dom får vara kvar.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  7. Trädgårdssmörbollen är ny för mig i år och den är ju så fin i rabatten. Jättefina bilder och dina penséer passar så bra i rabatterna med allt det andra.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Så mycket fint hos dig som alltid! Jag kan inte heller kasta mina penséer på komposten, så de kommer hamna i rabatten i veckan.
    Så vacker den är smörbollen, jag måste ha den som kombo till rosa Cantabrigiensis.
    Ha det så trevligt på växtträffen i morgon.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Anna-lena Blomqvist18 juni 2012 kl. 04:27

    Den vita violen är verkligen elegant. Du har så fint och tar så fina bilder. Fattar inte hur du hinner. Kul med växtbytar träff. Ha det gott!

    SvaraRadera